Tre tips för förändring från MI
Motiverande samtal är en metod som utvecklats för att stötta människor i en förändringsprocess. Här kan du läsa om tre tips hur du kan inspireras av metoden för att möta någon som väljer mellan förändring och att stå kvar. Tipsen kommer från boken Motiverande samtal med grupper av Liria Ortiz och Katarina Ödman Fäldt.
Använd akronymen DARN CAT
DARN CAT är en förkortning som påminner dig om att lyssna efter tecken på att vilja nå en förändring, att vilja utvecklas.
- Desire – önskan: Vad är det en person hoppas på? Hur önskar hen att det vore?
- Ability – förmåga: Vilka resurser har personen inom sig? Vilka styrkor eller erfarenheter har hen? Vad har hen lärt sig från tidigare erfarenheter som kan vara användbart nu? Hur är det möjligt att nå dit personen vill?
- Reason – skäl: Vilka anledningar finns det till att förändra? Vad tror vi att andra skulle ange för skäl till att förändra? Vilka skäl är extra viktiga för att arbeta för en utveckling? Vad skulle vara bra med att sluta göra så som du gör idag?
- Need – behov: Hur viktig är förändringen för just denna person? Vad sker om personen inte kommer till en förändring?
- Commitment – åtagande: Vad tänker personen att det är bra att göra? Vad beslutar hen sig för att göra?
- Action – aktivering: Hur tänker personen att hen vill göra? Vad är nästa steg för att komma dit?
- Taking steps – ta steg: Vilka steg har en person tagit hittills? Hur långt har hen kommit i förändringen?
När du hört någon uttrycka någonting från denna lista så tipsar Liria och Katarina om att göra en reflektion där du upprepar för att visa att du lyssnat, att du ber den andra att berätta mer. När du har fått höra mer sammanfattar du det och ber sedan om att få höra mer. När deltagaren har berättat mer kan du, om det är en grupp, fråga de andra deltagarna om deras tankar och om de känner igen sig i vad som sagts.
Lyssna aktivt med BÖRS
Du har säkert fått tipset att lyssna aktivt många gånger. Här i Sophies värld kan du också läsa flera inlägg som uppmuntrar till att lyssna. När du använder förkortningen BÖRS så handlar det om att du vill lyssna genom att:
- Bekräfta – du validerar någonting som en deltagare sagt att hen har gjort eller vill göra kanske genom att säga att du hör hur viktigt det är för personen.
- Öppna frågor – genom att ställa frågor som ger fler olika möjliga svar så bjuder du in till att deltagare säger mer och upplever dig som mer intresserad av vad hen tänker.
- Reflektioner – för att visa att du har lyssnat och för att låta en deltagare reflektera mer över sina ord går det att göra en spegling och upprepa vad som sagts eller komplexa reflektioner som också lyssnar på vad som sagts bakom orden t ex bakomliggande tankar eller känslor.
- Sammanfattningar – jämfört med reflektioner så är sammanfattningar längre referat som lyfter upp viktiga punkter i det som någon har sagt. Det kan vara bra inför att byta spår.
Informera i fyra steg
Om du vill ge information rekommenderar Liria och Katarina att göra det i fyra steg:
- Be om lov att informera – detta gäller när du vill ge innehåll och information om ett tema som diskuteras. Författarna påtalar att du inte ska be om lov när du säger att det är rast, vad agendan säger eller annan information du som ledare är ansvarig för att ge. Om det däremot är så att någon pratar om stress och du vill ge information om vad som sker i kroppen vid stress så är det bra att be om lov för delge den informationen. Om du ber om lov innebär det också att individen eller gruppen har rätt att tacka nej till det inspelet.
- Utforska vad deltagarna redan vet- om du har fått ja till att informera om stress så kan du börja med att fråga vad personerna redan känner till. Det gör inslaget mer interaktivt, ökar bilden av kompetens inom gruppen och gör att du kan lägga fokus på rätt saker.
- Tillför information – Bekräfta det deltagarna har sagt och koppla ihop det till det som du hade tänkt säga.
- Utforska vad informationen betyder för deltagarna – låt deltagarna tänka över hur det som har sagts går att applicera på det egna livet. Vad är relevant för olika situationer och hur går informationen att använda för någon personligen?