Studenterna visar var skåpen ska stå
Marknadsplaner, lanseringskampanjer och undersökningar av nya målgrupper- detta är viktigt för företagens
möjlighet att lyckas. Nackademins försäljningsstudenter presenterade förra veckan sina examensprojekt som de gjort för olika företag. Här får du ett axplock av de bästa tipsen.
Effektiv hemsida
Grupp 1 arbetade för the Diamonds och tipsade i deras marknadsplan om att nyttja hemsidan på ett effektivt sätt. Hemsidan ska vara en trygg plattform som hjälper kunderna att lätt navigera. Det ska finnas ett enkelt bokningssystem och kalendern ska vara uppdaterad och bjuda in till kommande arrangemang. För intresserade ska det även finnas tydlig prisinformation eftersom det minskar tröskeln för en bokningsförfrågan.
Myter kring produkten
Företaget 3R Tequila fick rådet av grupp två att fokusera på att förändra bilden av tequila från en dryck till för att göra någon full till en dryck menad för finsmakare. “Synen, snacket och skrönor påverkar köpvanorna.” De satsar därför på att erbjuda utbildning av bartendrar som säljer deras produkter för att de ska kunna säkra kvalitén.
Trolleri
I lanseringsplanen för en ny fond inledde grupp 3 med ett trolleritrick där en hundralapp blev 500 kronor. När det gäller att marknadsföra någonting som många upplever som tråkigt och svårt är det viktigt att väcka intresse och sedan förmedla förtroende. Det levererade grupp 3 åt fondbolaget.
Relationer
Examensarbetet jag ägnat blod, svett och tårar åt tillsammans med resterande medlemmar i grupp 4 var en revidering av Gävle Offsets marknadsplan. Familjeföretaget har vuxit men bygger fortfarande på nära relationer. Just relationerna vill vi lyfta fram mer och att Gävle Offset tydligt marknadsför de personliga kontaktpersonerna varje kund får för att underlätta kontakten istället för att bli bollad hit och dit.
Ambassadörer
Grupp 5 hjälpte smyckesföretaget Frogpearl med att se över marknadsföringen. Att satsa på nyckelpersoner för att de ska bli ambassadörer hjälper smyckesföretaget både som varumärkesbyggande och affärsdrivande marknadsföring. Tävlingar på bloggar har gett dem fler kunder och de blir mer berömda.
Personliga erfarenheter
Färgfabriken på Värmdö startades nyligen av två yrkesmålare för yrkesmålare. De har bra koll på målgruppen eftersom de själva är en del av den. Utöver trovärdighet och kompetens vill de förmedla en familjär känsla. Mer än gemensamma frukostar rådde grupp 6 företaget att ha aktiviteter som grillkvällar för att på ett bra sätt visa upp företaget och att de relaterar till gruppen.