Ledarskapsdagen: lev, lek och leta

Förra veckan arrangerade Handelskammaren Mälardalen Ledaskapsdagen i Örebro med inspirerande föreläsningar och mingel. Jag fick en av Örebro universitets tre platser och sammanfattar dagen med: lev, lek och leta.

Lev

Sofia Sundqvist, Regional Manager på e-man talade om att se människan. Hon menar att vi behöver hitta våra egna drivkrafter för att kunna göra ett bra arbete som ledare. För att få förtroendet att leda andra är det också viktigt att se medarbetarna, se deras drivkrafter och låta dem använda dem. Sofia arbetar aktivt enligt sin personliga ledarskapsfilosofi där hon sammanfattar vad målet är med ledarskapet, vad som gör att en affärsidé kan lyckas, att hon ser att det går att komma längre tillsammans och hur hon leder för att nå dit. Sofia poängterar också vikten av att leva som vi lär. Ledare ska följa sina principer och vara närvarande både fysiskt och psykiskt.

Lek

Leken öppnar upp, bygger tillit, empati och ger kreativitet säger Klara Adolphson, VD på Doberman. Klara poängterar att lek är på allvar och säger att Doberman satsar en förmögenhet på just leksaker. Doberman är också kända för att bygga sin budget i Lego. Det har varit en metod de använt för att få in alla medarbetare att kunna vara delaktiga och bidra med sin kompetens i frågor som annars kan verka svåra och långt bort. De har nu gått vidare från Lego in i att bygga budgeten i Minecraft. Klara säger att just Lego kanske inte är rätt för alla men att hitta någon kreativ metod fungerar på alla arbetsplatser. Hon lyfter att allt ledarskap bör vara kreativt och vill därför inte säga att det kreativa ledarskapet är en speciell typ av ledarskap.

Leta

Google får 3 000 000 ansökningar och anställer 10 000 personer varje år. Martin Eriksson, Staffing business Partner berättar att Google satsar ovanligt mycket på rekryteringen av rätt personer. De har en tydlig metod och ett arbetssätt där de försöker ta bort jäv, orättvisa jämförelser, fördomar för att lyckas hitta rätt personer som kan göra ett bra jobb idag, vara med in i framtiden och har den rätta inställningen som bra kollegor med nyfikenhet och lösningsfokus.

Ulf Johansson, chef för SVT riks och ansvarig utgivare talade också om att hitta rätt personer. För SVT är det viktigt att representera Sverige och de arbetar därför aktivt med rekrytering. För SVT är praktikplatser och speciella projekt sätt för att få in ny personal och utveckla organisationen. Till exempel satsar de på journalister med nätverk i andra länder och är arabiska ett viktigt språk för korrekt rapportering om Mellanöstern. Ulf lyfter också att satsningar på redaktioner i Södertälje och Angered är andra sätt att säkerhetsställa en bra rapportering. Med den teknologiska utvecklingen behövs också personal med kompetens i infografik och programmering likväl som journalistik. Att hitta rätt personal som möter dagens och framtidens behov är viktigt för att kunna förändras. Det kan vara svårt att hinna med i utvecklingen i stora, tröga organisationer. Det går, men kräver tålamod säger Ulf.

Sofia, Ulf, Klara och Martin