Storytelling befolkar varumärket

”Storytelling är att avsiktligt dela med sig av en berättelse i ord och/eller handlig till gagn för både lyssnare och berättare.” Citerade Ingela Skullman amerikanen Sean Buvalas när hon intervjuades här i oktober om metoden. (Läs intervjun här.) Idag fördjupar vi oss i  corporate storytelling och Matts Heijbels modell för att genomföra det hämtad från hans bok Storytelling befolkar varumärket.

Företag kan använda storytelling för alltifrån att utveckla ledarskap, vid internutbildningar och till marknadsföring. Heijbel säger att storytelling “kan användas som ett kraftfullt komplement till siffror, diagram, kartor och andra abstrakta bilder av företaget och verksamheten.”

Heijbelmodellen

  1. Bestäm en strategi
    I steg ett gör du en analys och Heijbel tipsar om att besvara dessa frågor för att hitta en strategi.
    * Varför gör vi detta
    * Vad är vi ute efter?
    * Vilket/a problem är vi ute efter att lösa?

  2. Locka framHeijbel hävdar att “varje organisation har tusen berättelser inom sig” och i det här steget lockar vi fram dem. Personligen har han använt sig av två olika metoder. En metod kallar han Dr Livingstone och det går ut på att intervjua utvalda medarbetare på företaget. Den andra metoden är att hålla en inspirationsföreläsning och sedan workshops efteråt. Ställ raka och enkla frågor! Heijbel ger exempel som “Hur är ni när ni är som bäst?”  och “Vilken händelse beskriver du helst för dina barn eller dina vänner när jobbet kommer på tal?”
  3. SkördaDet är viktigt att samla in berättelserna när inspirationen är som störst. Har du satsat på en inspirationsföreläsning är det bra att kanske efteråt gå runt medan inspirationen flödar. Heijbel tipsar om att samla in stories med hjälp av att spela in dem.
  4. VäljMatts Heijbel skriver att ett vanligt fel är att tro att allting måste redovisas för att vi inte ska fara med osanning. Tvärt om! “Det är fint att välja.” För medarbetarna är det viktigt att poängtera att det inte är personligt när stories väljs. Det är själva storyn som är det viktiga. Vi väljer stories som bäst hjälper oss framåt enligt den strategin vi valde i steg ett.
  5. FörädlaBudskapet är vad som leder en story framåt. Att få med all fakta är inte det viktiga utan är för svårt i den muntliga berättartraditionen. Matts Heijbel betonar “var inte rädd för att förenkla!” och säger “en corporate story är inte huggen i sten, utan ska kunna spridas muntligt av vem som helst som bara hört den eng gång.” Varje person som berättar ger sin prägel och lyssnaren gör sin tolkning. “Vi bygger berättelsen tillsammans.” Språket i en story ska vara enkelt och nära det talade. Stories ska vara “enkla, korta och lustfyllda. Då får de vingar.
  6. Sprid“Sätt storyn i arbete!” Oavsett vilka kanaler ni använder är det viktigaste att en story igen och åter igen sprids. Matts Heijbel ger olika förslag på kanaler:
    * Intranät* Kundtidningar* Inramat bakom glas i konferensrum och foajéer. Och varför inte på toaletterna?

  7. StöttaArbetet är inte klart nu! För att storytelling inte ska bli ett kort, självdöende projekt krävs det underhåll. “Någon måste ta tag i rodret, driva projektet framåt och se till att det utvecklas.” Det gäller att kunna fortsätta berätta en bra story trots att intresset hos kollegorna kanske har falnat och att peppa till ett fortsatt arbete. Nu är det också dags att kassera utdaterade stories och ersätta dem med nya. Vi ser över strategierna och går tillbaka till steg ett igen

Hur kan storytelling användas inom försäljning? Utöver att de i samtal med kund kan ge liv åt döda, torra fakta är det även bra säljare mellan. Ett av de många exempel som lyfts i Matts Heijbels bok handlar om en säljkår som inte ses speciellt ofta då alla är utesäljare med olika distrikt. Företaget underlättade spridning av stories mellan kollegorna för att de skulle kunna inspirera och stötta varandra.

Hur används storytelling hos dig? Dela med dig av dina erfarenheter och tips!

Har du inte hunnit läsa intervjun med Ingela Skullman kan du göra det här.

Vilken story bär du inom dig? Illustration Filip Rojas

Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.