Lära av varandra i möten
Inlärning kan ske på många olika sätt men en sak är säker vi lär oss enormt mycket av varandra. Utbytet i ett möte (på plats eller på distans) utvecklar. Det kan vara på en lunch, genom en organisation, på mässor eller varför inte genom olika sociala medier?
Ett sätt att skapa möten som diskuterats i press och olika sociala media är Lunchaihop. För er som ännu inte hört talas om tjänsten handlar det om att rekommendera två kontakter på Linkedin som du tror har utbyte av varandra att ta en lunch ihop. Det går alltså inte att själv bjuda ut på lunch utan fokus är att du hjälper ditt nätverk. Vill du läsa mer om detta rekommenderar jag Micco Grönholms (@The_Brand_Man) sammanfattande inlägg som beskriver samarbetet med grundaren Jonas Larsson (@byBalsam) och länkar till andra som skrivit om tjänsten.
En annan källa till nya kontakter är organisationer. För marknadsförare och säljare finns yrkesförbundet Säljarnas. Medlemmar ges bland annat förmåner och en av dessa är att få möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter. För två veckor sedan anordnade Säljarnas Stockholm-Uppsala årets sista Säljpub. Det var en intressant kväll där de närvarande diskutera sina jobb, erfarenhet av försäljning och generationer av säljare. Vissa ansåg att den bästa skolan var att börja med dörrknackning och kämpa sig uppåt. andra förordade att utvecklas genom att studera försäljning och att lära sig om företags struktur och behov. Synen på den nya generationens säljare fann jag speciellt spännande eftersom jag var den yngsta deltagaren och har funderat på åldersmakt igenom Ung&Dum Det fanns de som ansåg att de unga säljarna inte hade samma hunger som de äldre. Någonting som alla däremot kunde enas om var relationernas betydelse för försäljningen. Gammal, ung eller mitt emellan – jag tror att vi alla har erfarenheter och idéer som bidrar till andra.
Att unga saknar drivkraft är det ingen fråga om. Under Nackademins arbetsmarknadsdag för försäljningsstudenter möttes företag och elever för att diskutera praktik och möjliga anställningar. Det var en dag som visade den vida variation av branscher en säljare kan arbeta i och hur olika vardagen kan vara. Under eftermiddagen föreläste en idérik och högpresterande företagsgrundare av Servicefinder om sin syn på försäljning. Aleksandar Goga poängterade vikten av att satsa, men att inte lägga alla energi och hela sin själ på ett kort eftersom det är viktigt att kunna resa sig upp efter ett misslyckande.
Utöver dessa trevliga exempel på att utvecklas i fysiska möten finns det ju självklart andra utvecklande möten. Ett sätt att utöka kontaktnät är via Twitter där Säljarnas (@Saljarnas) jobbar med en frågestund under #fragasaljarnas där experter svarar på frågor om lika ämnen som rör försäljning håll utkik där för att se vilka ämnen som berörs. Och när du ändå är inne på Twitter kan du passa på att skriva till mig (@sophiebromster)
Berätta gärna om ditt favoritmöte!
Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.