Gerillamarknadsföring
Gerillamarknadsföring har varit ett populärt grepp för att nå ut och påverka. Det handlar om att använda uppfinningsrikedom, humor och överraskningar. Vi vill nyttja små medel för att nå stora resultat.
I Hur ska vi synas? En marknadsföringshandbok för föreningar anslutna till Sverok av Martin Ackerfors, Nina Högberg, Daniel Melin och Jenny Petersson beskrivs hur detta grepp kan användas. Ett exempel från Sveroks värld är föreningen Cathaya som utgick från var målgruppen fanns när de arbetade för att nå ut till andra fantasyintresserade ungdomar. De tryckte bokmärken med webbplatsen för föreningen och placerade dem i utvalda biblioteksböcker.
I handboken finns även en matris som kan användas för att välja vilka åtgärder som ska prioriteras. Hur ska vi bäst nå ut med budskapet utan att behöva använda allt för mycket resurser?
Din gerillamarknadsföring kan se ut på många olika sätt. En bildsökning på guerilla marketing visar många intressanta utplacerade föremål som inredda busskurer eller ballonger uppklistrade på affischer så att det ser ut som om modellerna blåser tuggummibubblor. Många miljöer förändras med kreativa klistermärken på hissar, bänkar och golv.
Genom att andra sprider vidare intresseväckande och rolig gerillamarknadsföring kan få stort genomslag. Ofta sker spridningen via sociala medier och att ha en tydlig avsändare som gör att andra hittar till er gör att spridningen kan få ett stort resultat. Ett sätt är att arrangera flashmobs som sedan sprids via Facebook, twitter, bloggar och annat.
Är du intresserad av fler möjligheter med sociala medier? Nästa torsdag håller Ackebrink ett seminarium om digital delaktighet för ideella organisationer läs mer och anmäl dig här. På länken kan du även se en sändning från Öppna kanalen där föreläsaren Tobias Landén har deltagit och berättat om sociala medier i ideella organisationer. Jag kommer att delta på kursen Digital delaktighet för att få tips och idéer hur Svenska Celiakiungdomsförbundet kan utveckla sin interna demokrati och även förbättras i vårt påverkansarbete.
Påverkan kan göras dels genom sociala medier och dels via traditionell media på ett kreativt sätt. En kombination kan vara slagkraftig. Videon nedanför visar företaget Paus som interagerar med sociala media och använder sig av pressmeddelanden och journalister för att nå ut så brett som möjligt.
Tack Machete media för tips.
Det finns många olika smarta sätt att använda sociala medier för att skapa uppmärksamhet. ICAN Norge gjorde en kampanj för att uppmärksamma stortingsrepresentanten Peter Gitmarks fråga till utrikesministern Jonas Gahr Støre om vad Norge gör för att få en kärnvapenfri värld. Kärnvapen är någonting det sällan talas om trots att det fortfarande är en stor säkerhetsrisk. När Peter Gitmark tog upp frågan såg ICAN Norge till att reagera snabbt och lade upp en sida för att visa utrikesministern hur viktig fråga de är. De lade upp en hemsida om att utrikesministern skulle svara Peter där ett klick skickade en uppmaning att svara på vad Norge gör för att få bort atomvapen. Det var en lyckosam kampanj och Jonas Gahr Støre tog steget och sade att det är dags med ett totalförbud. Genom kampanjen kunde även ICAN Norge engagera flera att själva ta ställning för en kärnvapenfri värld.
Om du också är intresserad av att främja engagemang via sociala medier och ska gå på Ackebrinks seminarium får du gärna kontakta mig på twitter eller skicka ett mejl så kanske vi kan diskutera detta på bussen ut till Nacka.
Dessa var placerade utanför Karlbergs station i höstas.