Styrelsen i socialamedier
Det finns många sätt för en styrelse att nå medlemmarna. Sociala medier är ett sätt. Det finns en uppsjö av kanaler och konton där det är en febril verksamhet och där det inte händer någonting alls.
Förra helgen besökte jag förbundstyrelsemötet för SCUF, organisationer för gluten- och laktosintoleranta barn och unga. Nu är jag verksamehetsrevisor och granskar demokratin men 2012-2014 var jag förbundsordförande. När jag tillträdde startade vi en ordförandeblogg där jag snittade på några inlägg per vecka om vad jag gjorde som ordförande, om styrelsens processer och vad som hände i organisationen. Jag ville skriva för att öka medlemmarnas insyn i styrelsearbetet och för att stimulera engagemang. För mig passade blogg som medium eftersom jag är van vid att blogga och dessutom gillar att kunna skriva mycket och länka vidare. För andra som föredrar att prata kan det vara bättre med videoklipp, några kanske vill vara aktiva på Twitter. Generellt är mitt tips att både testa och tänka.
Vad är syftet med kanalen?
Det är bra att vara överens om vad kanalen är till för. Det kan vara en mer gedigen plan eller ett lättare samtal där ni bestämmer hur styrelsens kommunikation ska förhålla sig till resten av organisationens kommunikation. Det kan vara okej att testa sig fram en del så länge ni gemensamt är med på det. Men som med allt annat som görs i en organisation ska det så klart följa värdegrunden och styrdokument.
Sätt rimliga mål
Om ni vill testa och se hur det går så kör på. Se bara till att det då är uttalat så att ingen marknadsför det stenhårt och sedan inte har något content att visa upp. Om ni däremot vill göra en riktig satsning så är det bra att inte sätta ribban för högt. Vi har nog alla suttit i möten och tackat ja till uppgifter för att det känns roligt och spännande. När det kommer till kritan och allting ska genomföras så kommer insikten att det kanske tog ganska mycket tid. I styrelsen finns ofta andra uppgifter som tar mycket tid och som ibland kan vara viktigare. Då är det bra att komma överens om mål som passar både målet med kanalen och er som grupp.
Är alla med?
Om alla ska vara med är det viktigt att hitta sätt så att det fungerar för alla. Kanske behöver någon tips om hur det går att lägga upp ett inlägg. En annan behöver en bildbank för att hen inte har en smartphone och kan lägga in bilder direkt i bloggen. Någon annan vill ha hjälp med att korrläsa och så kanske vissa mest behöver pepp. Vi har olika lätt för olika saker. Det kanske inte är så att alla ska vara med? Det kanske är tre av sju som gillar det och kan kommunicera för hela styrelsen? Hitta vad som fungerar bäst för er.
Utvärdera löpande innan ni har landat
Innan ni helt har landat i vad som fungerar för er som grupp är det bra med utvärderingar något oftare för att hålla dialog om vad som fungerar och inte känns bra. Anpassa utifrån vad som fungerar för er och se till att det ni kommer överens om är vad ni vill hålla på riktigt. När ni har ett sätt som fungerar går det däremot att köra på mer och utvärdera mer sällan.
Här är från SCUF:s förbundsstyrelses Instagram. Vår nuvarande förbundsstyrelse har valt att ha ett gemensamt konto och de har tillsammans skrivit en policy för vad de vill uppnå och hur de ska göra det.