Ledarskap: motivera och engagera

Vad krävs för att vara engagerad? De viktigaste ingredienserna i mitt recept är: syfte, forum, motivation.

Syfte
Vad är det du vill förändra? Vad vill du uppnå? Ofta är det många frågor vi vill lösa. För att komma framåt krävs det i all planering att vi kokar ned till klara visioner och prioriterar målen.

Forum
Du behöver en plats att verka. Det kan vara allt ifrån en förening där du tillsammans med andra engagerade arrangerar gatumöten till stödgalor. Du kan skriva på din opinionsbildande blogg eller hitta en annan kanal för att kanalisera budskapet och uppnå syftet.

Motivation
Förändring tar generellt längre tid än en trollformel och det krävs därför en process som fylls med ny motivation. Tron på att du kommer att kunna nå fram till syftet och förbättra i din hjärtefråga är viktig för att orka. Små segrar längst med vägen hjälper framåt. Det kan vara att övertyga fler som vill engagera sig i din fråga eller att ditt förslag lyfts fram som en reell möjlighet.

Hur kan du agera för att engagera andra?
Ett av mina favorittips från boken Medlemsmodellen- Rekrytera, aktivera och behålla medlemmar av Niklas Hill och Angeli Sjöström handlar om att sänka tröskeln för engagemang och visa olika sätt att engagera sig. Via ett engagemang kan den aktiva få självförtroende och koppling till att engagera sig vidare. Via en logisk väg in kan engagemanget växa.

En person som känner sig inkluderad och att hen har en plats är bättre på att ta initiativ, komma med egna idéer och vara med och bidra till arbetet. För att engagera andra är det viktigt att du ser individens intresse att du lär känna dennes syfte. Söker personen självförverkligande i fråga om utvecklad karriär? Finns det en speciell hjärtefråga för den här individen? Sök det och se hur det kan kombineras med det som görs i gruppen och ditt arbete.

Grundförutsättningarna är ofta satta om ni redan är en religiös förening, ett säljkontor eller en teatergrupp. Men det betyder inte att forumet behöver vara precis om det har varit förut. Har personen en idé om att intervjua kunder till företagets blogg? Se om det fungerar med personens övriga uppgifter och om det gynnar det gemensamma målet. Om det är ett smidigt sätt för personen att bygga kundrelationer och öka er trovärdighet verkar det vara ett bra initiativ och en idé värd att följa. Önskar den aktiva medlemmen en onlinebaserad studiecirkel? Första gången en person ska vara med och skapa någonting kan den vara full av färdigt fullt genomförbara idéer. Det kan också vara med abstrakta uppslag som behöver stöd för att utvecklas.

Det kan vara svårt att tacka ja till “vad som helst”. Om du vill engagera någon för första gången kan det vara lättare för personen att tacka ja till uppdrag X med en viss omfattning och uppgifter. Väl på plats när personen vet vad som förväntas av henom kan det komma upp många egna förslag.

I din roll som ledare ingår det att se till att det finns utrymme för motivation. Om ni uppmuntrar varandra och på olika sätt lyfter fram delmoment.

Läs mer om att engagera sig i tidigare inlägg: Engagera dig och Förtroende ger utveckling