7 tips i kommunikation – Publik pr
En av pr-byråerna som vill visa branschen som öppen är Westander som använder sig av snäll marknadsföring när de ger ut en gratis pr-handbok. Den är full av användbara listor om praktiska debattartikeltips, generella lobbyingtips och tips på nyhetsvinklingar.
I det Regionala Kommunikationsprojektet jag driver under praktiken för Svenska Celiakiungdomsförbundet, SCUF, har jag haft användning för Westanders pr-handbok 2011. Tipsen som har talat mest till mig för det här projektet är saxade från olika listor.
De sju tipsen som används i det Regionala Kommunikationsprojektet
- Välj rätt kanaler
Använd målgruppens kanaler och anpassa efter vad som passar bäst där. Studera vilket språk som används och vilka nyheter som passar bäst. I det Regionala Kommunikationsprojektet ingår därför en marknadsundersökning om vilka kanaler som används av medlemmarna. - Gå rakt på sak
Westanders pr-handbok 2011 står det “Den som börjar med sin huvudpoäng, i stället för att leverera en komplicerad bakgrund, har bäst förutsättning att nå fram med sitt budskap.” - Satsa på ETT budskap
I Westanders nämner att det kan vara lätt att falla för frestelsen att inkludera fler nyheter när du ändå är på gång. Men en “nyhetskompott” blir plottrig och det viktigaste kan komma i skymundan. Detta kan även bli ett problem med för långa texter. kort, koncist, kraftfullt! - Vinkla regionalt/lokalt
Att vi är mer intresserade av vår närhet märks bland annat på löpsedlar där det kan finnas “De som tjänar mest i Solna” för läsarna i Solna och “De som tjänar mest i Lysekil” för läsarna i Lysekil. Detta är någonting som kan användas i pressmeddelanden för lokal/regional press. Det är även någonting som kan nyttjas mer av region SBV för att fånga medlemmarna på specifika platser i regionen. - Glöm bort allt fackspråk
Fackspråk är exkluderande och vad är meningen med att publicera en text ingen förstår? Intern slang, utfyllnadsord och komplicerad meningsuppbyggnad gör texten mindre lättförstådd. Korta, raka meningar och klart språk ger lättlästa texter. Bildspråk fångar läsaren. I sociala media är dessutom det personliga uttrycket viktigare. - Var öppna och dela med er
Berätta vem i organisationen det är som skriver. Ha öppna kampanjer och ange att det är ni som är avsändaren. I region SBV kan öppenheten öka i fråga om att publicera det som planeras av styrelsen. Det ökar medlemmarnas möjlighet att tycka till och påverka än om endast tagna beslut delges. - Klargör ambitionen
I Westanders pr-handbok 2011 finns tipset “Bestäm er för vilket mål ni har med er närvaro på internet. Gör klart varför ni ska använda sociala medier, hur er närvaro ska se ut, vem som ska utföra arbetet internt samt när och hur ofta nu ska kommunicera. Publicera gärna er ambition och var öppna för synpunkter.” När region SBV skapar en Facebooksida med syfte att öka dialog med medlemmar, underlätta erfarenhetsutbyten och möjligheter att engagera sig så är det bra att vara tydlig med det.
Vilka tips har du störst nytta av? I Westanders pr-handbok 2011 finns tips om att kontakta beslutsfattare, lyckas i Almedalen och kriskommunikation. Är du sugen på att själv läsa Westanders pr-handbok 2011 beställer du den här.
Har du andra pr-tips eller direkta tips på hur region SBVs kommunikation kan förbättras så hör av dig till sophie@scuf.se. Är du medlem i region SBV? Dela med dig av dina åsikter i enkäten om regionens kommunikation här.
Beställer du pr-handboken kommer den som ett brev på posten. |
Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.