Designprincip 1: Vad är ert Domedagsberg? Tydlig grupp med tydligt mål

Den första av åtta designprincipen för framgångsrika team i boken Ensam eller stark handlar om tydlig grupp med tydligt mål. Men vad är egentligen mål och hur hjälper det gruppen? Hur gör det att team får ett mer hållbart samarbete? Här i bloggen har jag skrivit om mål flera gånger från olika perspektiv. Idag handlar det framförallt om mål på tre nivåer och hur mål formuleras SMARTA.

Varför tre nivåer?
Jo, för att vi blir mer motiverade när vi ser hur arbetet vi gör som individer spelar roll i ett sammanhang. När vi har tre nivåer med vision, syfte och specifika mål kan vi både se varför vi gör någonting, vad det är vi ska göra och hur det ska göras.

Vi kan se att lägga tid på att justera mötesanteckningar efter ett styrelsemöte är viktigt för en långsiktig dokumentation men är också ett sätt att konkret säkerställa demokratin. Att du gör kvittoredovisning kanske är tråkigt men är väldigt viktigt för bokföringen och en stabil ekonomi. Att ha den fluffigare visionen att titta mot gör det lättare att se vad som sedan är bra att göra. När jag jobbade på Ungdomens nykterhetsförbund var visionen alltid väldigt tydlig och vi påminde varandra om att vi arbetade för en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. Okej, vision, syfte och specifika mål fungerar för organisationer. Men är det samma sak på individnivå?

På Örebro universitet föreläser David Åkerlund om terapi och har tagit upp mål på tre nivåer: värderad riktning, övergripande behandlingsmål och konkreta målbeteenden. Samma tre nivåer, men andra ord, använder Linton och Flink i sin bok 12 verktyg i KBT. De pratar om att utgå från värderingar för att sätta långtidsmål och delmål på kortare tid.

I Ensam eller stark poängterar Psykologifabrikens psykologer som skrivit boken att vision och syfte hjälper de specifika målen. När vi har börjat landa i varför vi ska gå och vart vi är på väg kan vi ta stegen i den riktningen.

Hur gick det att vara SMART?
När jag läste säljledning och kvalificerad försäljning fick jag första gången höra akronymen SMART. Om jag någonsin har trott på kärlek vid första ögonkastet så var det då.

Specifikt handlar om att det ska vara tydligt vad det är som menas. Privat kanske vi har mål att leva hälsosammare. Men vad menar vi egentligen med det? Handlar det om att göra fler mindfullnessövningar? Att promenera oftare? Att äta mer vegetariskt?
Mätbart innebär att sätta en siffra för att kunna göra en säker bedömning om vi har nått målet eller inte. Om vi säger att vi vill värva fler medlemmar, hur många är det? Vill vi öka samarbetsprojekt mellan olika avdelningar? Med hur många procent?
Accepterat betyder att alla vars arbete påverkas av målet tycker att det är okej att arbeta utifrån det. Målet är erkänt och alla ser hur målet och visionen hör samman.
Realistiska mål är bra eftersom det ger oss möjligheter att fira. Är målet omöjligt blir det mindre motiverande. Vi behöver kunna se att våra ansträngningar tar oss framåt och inte bara är en droppe i havet.
Tidssatt beskriver att vi bestämmer för vilken period målet gäller så att vi vet när vi ska göra de olika aktiviteterna för att nå målet.

Dessa är de fem aspekterna av mål i grundmodellen SMART. Det finns också fler aspekter i längre varianter av SMART. David Åkerlund föreslår SMARTA mål.

Aktivitetsstartande innebär att målen ska stimulera till beteenden. Det är generellt effektivare att få in beteenden som att gå på promenad oftare än att sluta kolla på serier. Ett tips som Psykologifabrikens tidigare praktikant Leo Vincentsen rekommenderar som minnesregel är död mans regel. Du väljer alltså ett mål där du kan lyckas bättre än en död person. Troligen kommer en död människa lyckas bättre än dig på att inte hänga framför Netflix. Men du går (till zombieapokalypsen kommer) antagligen på fler promenader.

Vad kan jag göra nu?
Har du mål för ditt jobb, ditt ideella engagemang eller någonting annat du gör? Då kan du passa på att se över om dessa mål stämmer överens med visionen. Kolla också om de följer akronymen SMART. Du kan också gärna se om något av träningstipsen på habitud.se kan hjälpa dig att formulera mål eller att nå dina mål.

Om du är sugen på att få en föreläsning om mål eller andra principer från Ensam eller stark så kan du läsa om vad Psykologifabriken gör här.

Förra veckan gick Psykologifabriken på Opera. Under kvällen skämtades det om att vi nu gjorde vanlig “teambuilding”. Psykologifabriken brukar istället satsa på att ha retreathelger med fokus på mål. Målen tas sedan upp löpande under året och genom det förenas gruppen. Denna bild är däremot också med väldigt mycket glädje. För såklart, om vi har tydliga mål för att stötta det gemensamma arbetet är det ju inte fel att också äta middag och se opera då och då.